الخميس، 4 ديسمبر 2008

أنا

بلف على مدوناتكم بقالي كتير
اللي دمة خفيف واللي دمة تقيل
واللي جد واللي بيهيس
قلت هي جت عليا يعني اشمعنى انا؟
وقررت اني اتكتك بالكي بورد بتاعتي انا كمان .. واسمع صوت التكتكة
واهو شوية اهيس مع المهيسين .. وشوية ابوز مع المبوزين .. وشوية اتنرفز مع المتنرفزين
بس اعرفكم بنفسي
انا هبنولا .. لا مش الشغالة
مش رسميا
يعني مش ماضية عقد ولا باقبض مرتب من شغلي
انا باشتغل لله وللوطن
شغالة عند عيله كبيرة
اجيد اعمال المنزل والطهي ورعاية المسنين والاطفال
مقيمة وجاهزة للسفر في وقت
مسحوبة من قفايا على طول وقت ما يعوزوني يندهوني وفين ما يحطوني يلاقوني

بس انا مش جاهلة والا من انصاف المتعلمين
انا معايا درسات عليا قد الدنيا في تخصص علمي مكلكع
ومثقفة جدا لدرجة ان روائع الادب الروسي والنجليزي والفرنساوي خلصت عليها من وانا في ثانوي
تخيلوا بقى دلوقتي انا بقرا ايه ولمين
بقرا فريزيان معتبر لبن كامل الدسم


ليه هبنولا .. لاني انا هبلة .. وده شئ اكتشفته مؤخرا بعد فوات الاوان
هبلاااااااااااااااا فوق ما تتخيلو .. في كل قرار خدته .. في كل حاجة عملتها .. في تعاملاتي مع الناس اللي عرفتهم او اللي اضطريت اتعامل معاهم ..

مريضة بامراض كتير اهمها النوستالجيا والاجورافوبيا والسوشيال فوبيا .. وما يستجد

ايوه
انا من الفاشلين المحبطين المهمشين في الحياه
المستخبيين ورا اسم مستعار وشاشة كمبيوتر

بس مش عايزاكو تقلقوا خالص
انا مش هنكد عليكو ابدا
يعني .. بقدر الامكان
هتنبسطوا قوي لما تقرولي
برضة بقدر الامكان
زورونا تجدوا مايسركم
حلبة موجود شاي موجود كاكاو موجود سحلب موجود
واللي جعان ممكن اعملله سندوتش تصبيرة لحد ما اطفي عالاكل
والكوبايات كتير والطباق كتير والحلل اكتر
الحوض بتاعنا جاي بمواعينه
وانا نضيفة قوي وشاطرة جدا في غسيل الملاعين
اسيبكم دلوقتي عشان الحق اعلق عالرز وافصص التوم لتقلية الملوخية وانا باشوف الحلقة المعادة من لحظة وداع

فاصل ونواصل

هناك 16 تعليقًا:

سبهللة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
سبهللة يقول...

مبروك المدونة
بس يعنى هى الدنيا ناقصة هبل؟؟
عموما تحياتى ليكى
وبالتوفيق ان شاء الله
واوعى اتنسى ان انا اول تعليق جالك فى المدونة

أحمد (زوج مخنوق ). يقول...

مبروك المدونة
و جميل جدا الكافيل شوت اللى انتي فاتحاه ده
و على ذلك
و شوفيلنا حتتين لحمة في رغيف الله يسترك لغاية لما نلم اللحمة في العيد

تحياتي

شفـقــة و إحســــان يقول...

مبروك المدونة يا هنبولا بجد اسمك تحفة وشكلها هتبقى مدونة هتكسر الدنيا

حواء يقول...

السلام عليكم
اعرفك بقي بنفسي
انا مرات الراجل اللي اسمه احمد بتاع الكافيل شوت
وواضح كده من اولها ان المدونه ديه هتيبقي من المفضلات عندي
يلا شدي حيلك بس خلي بالك ليتقطع
وكل سنه وانتي طيبه

انا حره يقول...

هيسى هيسى يااختشى

مرحبا بيكى فعالم المجانين

عيشى وانطلقى براحتك وكلنا اذان صاغيه بس انتى بس افتكرينا بالسندوتشات واللذى منه

ليكى رد معتبر عندى كتبته قبل ماازور مدونتك

هبنولا يقول...

سبهلله

الله يبارك فيكي

الدنيا مش ناقصة هبل الدنيا مافيهاش هبل

الدنيا فيها استهبال

وبعدين مانت كمان اسمك لو فرطنا حروفه كده هنلاقي الهبل نص حروفه

وبعد الشر عليكي من الهبل

ومش هنسى طبعا ان سبهلله اول تعليق جالي

متشكرة قوي

هبنولا يقول...

احمد زوج مخنوق سابقا

الله يبارك فيك

بس يعني ايه كافيل شوت؟

اما عن اللحمة احنا ما بنحطهاش في رغيف
احنا يادوب بنشعر بيها حلة الطبيخ
ده الكيلوا بقى ب 42 جنيه

لما الم لحمة العيد انا كمان هابعتلك حتة

سلامات

هبنولا يقول...

شفقة هانم واحسان بك

الله يبارك فيكم

وهنيالك يافاعل الخير والثواب


&&&&&&&&&&&&&&

زوجة

اهلا اهلا
واضح ان الفاميليا كلها هتتجمع هنا
انا بحب الجو العائلي ده

وما تقلقيش على حيلي ده استك عريض من بتاع الترنجات ما بينقعش بسهولة

&&&&&&&&&&&&&&

انا حرة

اعمل ايه بس
مانا مالقيتش طريقة انفس بيها غيرهنا
لاني دايما في الواقع مكتومة كتمة الكحك وواكلة سد الحنك

والجانين في نعيم

والسندوتشات تحت امرك تحبي تاكلي ايه؟

*^*AL.7aAzZeEnN*^* يقول...

مبرووووووووك المدنوه

والله مدونه جميله اوووووي يا مدام هنبولا

ههههههههههه

و كل سنه وانت طيبه

mohamed ghalia يقول...

كل سنة وانتى طيبة
فى إنتظار كتاباتك
مبروك المدونة
تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

مبروك على المونه الجديدة وكل سنة وانتى طيبة
ويارب دايما بخير
تحياتى

soly88 يقول...

مبروك المدونه
وباين عليكى دماغ

هبنولا يقول...

تيتو الحبيب
---------------
وانت طيب يا استاذ تيتو
الله يبارك فيك
انتظروا منا كل جديد

$$$$$$$$$$$$$$$$$$

mohamed ghalia
--------------------------

وحضرتك طيب
الله يبارك فيك
متشكرة قوي وتحياتي

$$$$$$$$$$$$$$$$$$

رئـــــيسـة حزب الأحلام
--------------------------

الله يبارك فيكي
شرفتي ونورتي

$$$$$$$$$$$$$$$$$$

soly88
---------

الله يبارك فيك
دماغ عالية قوي

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

م/ الحسيني لزومي
-----------------------

تقبل الله منا ومنكم يا بشمهندس
وانت بخير

غير معرف يقول...

مبرووك يا استاذه على المدونه
بس ايه الامراض دىالنوستالجيا والاجورافوبيا والسوشيال فوبيا .. وما يستجد
ممكن تترجمى اول اتنين

mohamed ghalia يقول...

أنا قولت أجى اسلم بعد عودتى من الإمتحانات
وبعدين فين المواضيع الجديدة؟
دمتى بكل الود
دمتى فى سعادة